Search
Close this search box.

عمل بینی با لیزر؛ واقعیت یا تبلیغات؟!

جراحی زیبایی بینی با لیزر

عمل بینی با لیزر که به عنوان عمل بینی بدون جراحی با لیزر نیز شناخته می شود، امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. اما بهتر است بدانید که اصطلاحاتی مانند لیزر در جراحی زیبایی بینی یا عمل بینی با لیزر بدون بیهوشی، تنها یک فریب تبلیغاتی است. متأسفانه این ابزار به عنوان یک استراتژی بازاریابی اشتباه به بیماران ارائه می شود که به هیچ وجه در عمل های جراحی بینی استاندارد استفاده نخواهد شد. تنها کاربرد لیزر در عمل بینی، برطرف کردن مشکلات پوستی بعد از عمل است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد لیزر در جراحی بینی بپردازیم، لذا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

عمل بینی با لیزر

آیا جراحی زیبایی بینی با لیزر امکان پذیر است؟

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، استفاده از لیزر برای جراحی بینی امکان پذیر نیست و هیچ تغییری در ساختار استخوانی و بافت غضروف ها ایجاد نمی شود. متاسفانه بسیاری از سایت ها در خصوص مزایا یا معایب عمل بینی با لیزر مطالبی را ارائه کرده اند که صحت ندارد.

برخی تغییر شکل بینی با لیزر را رد کرده اند، اما در خصوص ایجاد برش با لیزر در عمل بینی مزیت هایی رامطرح کرده اند. لازم است بدانید که لیزر، حتی در ایجاد برش های بینی به کار گرفته نمی شود. فرض کنید جراح قصد دارد یک برش در داخل بینی یا پشت بینی ایجاد کنید، آیا می تواند با لیزر این کار را انجام دهد؟

بدون شک خیر، هیچ جراح متخصص در جراحی بینی نمی تواند آسیبی را که گرمای بیش از حد و غیرضروری که لیزر بر لایه سطحی پوست وارد می کند، انکار کند. بنابراین، استفاده از لیزر هیچ کاربردی حین عمل بینی نخواهد داشت.

عمل بینی استخوانی با لیزر

متاسفانه برخی از پزشکان به واسطه جذب بیمار، تغییر شکل بینی های استخوانی بدون عمل و با لیزر را تبلیغ می کنند. اما بهتر است بدانید که تغییر شکل بینی های استخوانی بدون عمل جراحی غیر ممکن است. ظاهر اکثر بینی های استخوانی با قوز یا برآمدگی مشخص می شود که ساختار آن استخوان است. هیچ لیزری در دنیا وجود ندارد که توانایی برداشتن یا سوهان زدن استخوان اضافی را داشته باشد.

البته شایان ذکر است که برخی روش های غیر جراحی مانند تزریق انواع فیلر می تواند به طور موقت فرورفتگی ها را پر کرده و ناهواری ها را از بین می برد. با این حال تغییری در ساختار استخوانی این نوع از بینی ها ایجاد نمی شود.

جراحی بینی گوشتی با لیزر

عمل بینی گوشتی با لیزر

همان طور که در بخش های بالایی اشاره شد، امکان هر نوع تغییر شکل بینی به کمک لیزر وجود ندارد. اما در خصوص بینی های گوشتی مسئله جدیدی با عنوان، چربی سوزی بینی های گوشتی با لیزر مطرح شده است. برخی از پزشکان امکان کاهش چربی پوست بینی های گوشتی به کمک لیزر را تایید می کنند، اما این درمان مورد تایید دکتر علیرضا ابیانه نیست.

در گذشته، اکثر جراحی بینی گوشتی به دلیل ضخامت بالای پوست بینی، نتایج دلخواه مانند جراحی بینی استخوانی را نداشت. اما امروزه با تقویت غضروف بینی امکان بازگشت بینی یا افتادگی به حداقل رسیده است. در حال حاضر کاهش چربی و کوچک کردن بینی گوشتی با لیزر، هیچ اثبات علمی ندارد. حتی استفاده بی رویه یا نادرست از لیزر می تواند سبب بروز آسیب های پوستی شدید شود.

کاربرد لیزر در عمل بینی

علیرغم تحولات گسترده لیزر در حوزه پزشکی، علم جراحی زیبایی بینی سودی از اکتشاف لیرز نبرده است. اقداماتی در راستای برش پوست با لیرز، برش غضروف با استفاده از لیرز، کاهش تورم لیرز، نازک کردن پوست یا جربی سوزی با لیزر پوست انجام شده است، اما تا کنون هیچ یک سربلند از بوته آزمایش بیرون نیامده اند.

امروزه استفاده از لیزر در جراحی زیبایی بینی تنها به منظور برطرف کردن جای زخم و بخیه برش ها و خال های پوستی استفاده می شود. همچنین، از دیگر کاربردهای لیزر می توان به درمان برخی بیماری های پوست بینی نظیر آکنه روزاسه، رینوفیما و تلانژکتازی های پوستی (گشادی مویرگ ها) اشاره کرد. لذا، تا به امروز لیرز هیچگونه کاربردی در جراحی زیبایی بینی نداشته و واژه جراحی بینی لیزری، واژه ای کاملا اشتباهی محسوب می شود.

عمل بینی با لیزر برای چه افرادی مناسب است؟

همان طور که اشاره شد، لیزر در جراحی بینی نقشی ندارد، مگر آنکه پس از عمل برای رفع مشکلات پوستی ناشی از عمل استفاده شود. افراد با شرایط زیر می توانند از لیزر بعد از عمل بینی استفاده کنند که عبارتند از:

  • افرادی مبتلا به سرطان که دچار مشکلات پوستی روی بینی خود شده اند.
  • اشخاصی که به دلیل آسیب یا تصادف دچار بد فرمی یا آسیب پوستی بینی شده اند.
  • افرادی که بعد از عمل بینی از جای زخم یا بخیه خود رنج می برند.
  • اشخاصی که دچار عارضه پوستی در ناحیه بینی خود هستند.

توجه داشته باشید که استفاده مکرر از لیزر بر روی بینی نیز می تواند نتیجه عکس داشته و مشکلات پوستی بیشتری مانند آسیب به بافت پوست یا تغییر رنگ پوست ایجاد کند. لذا برای استفاده لیزر بعد از عمل بینی ابتدا با جراح بینی خود مشورت نمایید.

هزینه عمل بینی با لیزر

همان طور که در بخش های قبلی اشاره شد، این روش هیچ کاربردی در رفع نواقص ظاهری یا عملکردی بینی ندارد. این روش تنها برای مشکلات پوستی روی بینی یا آسیب های پوستی بعد از عمل به کار گرفته می شود به همین علت هزینه آن باتوجه به شدت آسیب پوستی و تعداد جلسات مورد استفاده در افراد مختلف، متفاوت است. توجه داشته باشید که لیزرهای پوستی یک روش زیبایی محسوب می شوند، لذا بیمه های درمانی شامل آن نخواهند شد.

کلام آخر

در پایان توصیه می شود، فریب تبلیغات و کلاهبرداری برخی افراد سودجو را نخورید و از انجام لیزر بر روی بینی خود اجتناب کنید. بهترین روش برای تغییر شکل بینی مراجعه به جراح و انجام عمل جراحی است. چنانچه بهترین جراح بینی در تهران را انتخاب کنید و مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرید، نتیجه عمل بسیار مطلوب خواهد بود.

مطالب مرتبط