Close this search box.

آندوسکوپی سینوس بینی

عمل آندوسکوپی سینوس

آندوسکوپی سینوس بینی یکی از عمل های جراحی برای درمان سینوزیت های مزمن و رفع انسداد سینوس ها است. برای انجام این عمل باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه شود. این جراحی بسیار ایمن، آسان و البته موثر است که می تواند به رفع مشکلات تنفسی و علائم ناشی از سینوس کمک کند. به منظور آشنایی بیشتر با مزایا، معایب و دلایل انجام عمل آندوسکوپی سینوس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آندوسکوپی سینوس و بینی

آندوسکوپی سینوس چیست؟

عمل آندوسکوپی سینوس یکی از جراحی های شایع برای رفع مشکل سینوس است. زمانی که درمان های دارویی کمکی به درمان بیماری سینوزیت نمی کند، پزشک متخصص جراحی آندوسکوپی بینی را توصیه می کند. این عمل به کمک دستگاه آندوسکوپ انجام می شود. این دستگاه مشاهده نواحی داخلی بینی را ممکن می‌سازد.

دستگاه آندوسکوپ وسیله ای است مجهز به لوله انعطاف پذیر که وارد سوراخ بینی می شود. سپس، فضای داخل بینی توسط دوربین تعبیه شده در سر این لوله بر روی نمایشگری در بیرون نمایش داده خواهد شد. این دستگاه می تواند با بزرگنمایی مناسب دید وسیعی به پزشک برای بررسی سینوس ها ایجاد کند.

کاربرد آندوسکوپی سینوس بینی

آندوسکوپی سینوس با سه هدف تشخیص، درمان و ارزیابی درمان بیماری های سینوس بینی به کار گرفته می شود. به بیان ساده تر پزشک متخصص ممکن است برای تشخیص صحیح اقدام به این عمل کند. همچنین، در صورت انسداد و بروز مشکلات تنفسی، پزشک اقدام به آندوسکوپی بینی برای رفع گرفتگی مجاری بینی خواهد. در برخی موارد نیز ممکن است پزشک پس از جراحی های بینی برای اطمینان از روند به آندوسکوپی بینی متوسل شود.

بیشتر بخوانید: درمان پولیپ بینی

ضرورت انجام عمل آندوسکوپی سینوس

بیماری های سینوس همانند انواع سینوزیت ها درمان های متعددی دارند. اکثر سینوزیت های خفیف با دارو و اسپری های ضد احتقان درمان می شوند. اما گاهی علائم بیماری تشدید شده و یا بیمار نتیجه ای از درمان های دارویی نمی گیرند. در چنین، شرایطی متخصص گوش، حلق و بینی انجام عمل آندوسکوپی سینوس را توصیه می کند. اغلب این بیماران از مشکلات زیر شکایت دارند:

• دشواری در تنفس
  • التهاب بینی
  • گرفتگی بینی
  • ترشحات غلیظ و بی رنگ از بینی
  • ترشحات پشت حلق
  • درد، حساسیت و تورم در اطراف چشم، گونه، بینی یا پیشانی
  • کاهش حس بویایی و چشایی
  • عدم درمان با روش های دارویی

آندوسکوپی سینوس چگونه انجام می‌شود؟

آندوسکوپی سینوس معمولا در مطب انجام می شود، اما گاهی باتوجه به شرایط بیمار در اتاق عمل نیز صورت می گیرد. عمل های درمانی اغلب با بیهوشی عمومی و گاها با بیحسی موضعی انجام می شود. پزشک لوله انعطاف پذیر آندوسکوپ را از طریق یکی از سوراخ های بینی وارد می کند تا وضعیت سینوس ها را بررسی کند.

همانطور که اشاره شد، آندوسکوپی بینی با هدف تشخیص، درمان و ارزیابی درمان صورت می گیرد. در اهداف درمانی معمولا پزشک مجرای تنفسی که مسدود شده است را باز می کند. همچنین، گاهی ممکن است پزشک با توده غیرطبیعی مواجه شود که اغلب نمونه برداری از بافت انجام می شود. لازم به ذکر است که عمل آندوسکوپی بینی دردناک نبوده و بیمار در طی عمل هیچ دردی را احساس نمی کند.

آندوسکوپی سینوس بینی و عوارض آن

عوارض آندوسکوپی سینوس

هر یک از عمل های جراحی معمولا عوارضی را به دنبال خواهد داشت که ميزان این عوارض به شرایط بیمار، نوع بیماری، تبحر پزشک و در نهایت مراقبت های بعد از عمل بستگی دارد. ایجاد تورم و التهاب‌ پس از عمل آندوسکوپی بینی معمولا شایع است و پس از طی شدن دوره نقاهت رفع می شود.

در برخی موارد ممکن است بیمار پس از پایان بیهوشی و بی حسی، درد را به تدریج احساس کند که این درد با گذر زمان از بین می‌رود. خونریزی پس از انجام این عمل نیزکوتاه مدت بوده و در صورت رعایت دستورالعمل های پزشک این عارضه به سرعت رفع می شود.

اگرچه این عمل عوارض جدی به همراه ندارد، اما تبحر پزشک در انجام این عمل از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا انتخاب جراح خوب برای عمل آندوسکوپی بینی و رعایت توصیه های پزشک بعد از عمل می تواند شدت عارض این جراحی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: آلرژی بینی

مراقبت های بعد از عمل آندوسکوپی سینوس

همانطور که اشاره شد، مهارت جراح و رعایت مراقبت های بعد از عمل می تواند به کاهش عوارض احتمالی و موفقیت در عمل کم کند. به همین منظور رعایت برخی نکات و دستورالعمل های پزشک سبب تسریع درروند بهبود می شود. از مهمترین نکاتی که باید بعد از آندوسکوپی بینی رعایت شود، عباراتند از:

• به مدت 2 هفته از انجام فعالیت های سنگین و یا قرار گرفتن در حالت خم شده جلوگیری شود.
  • آنتی‌بیوتیک و سایر داروهای تجویز شده را به طور مرتب پس از عمل آندوسکوپی سینوس بینی مصرف کنید.
  • عطسه و سرفه بیمار باید با حالت دهان باز صورت گیرد تا از ایجاد فشار در نواحی جراحی شده جلوگیری شود.
  • توصیه می‌شود بیمار از ورزش‌های پر فشار و یا ورزش‌های هوازی در طول دوران نقاهت خودداری نماید.
  • شستشو‌های بینی و تعویض پانسمان باید توسط پزشک متخصص انجام گیرد تا از بروز عوارض احتمالی‌ جلوگیری شود.
  • به مدت 2 تا 2 روز پس از عمل، سر را در هنگام خواب بالا بیاورید تا در جریان هوا اختلال ایجاد نشود.
  • به مدت 7 تا 10 روز بعد از عمل از دمیدن بینی خودداری کنید.
  • مدت زمان ويزيت‌های بعدی بیمار باید به درستی رعایت شود تا پزشک به طور کامل از حالات بیمار مطلع گردد.

توجه داشته باشید در صورت مشاهده علائمی مانند تب، لزر، سرگیجه، ضعف و خستگی شدید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. سردرد‌هایی که بعد از عمل ایجاد می شوند، موقتی است، اما در صورت ادامه دار بودن آن به پزشک خود اطلاع دهید.

کلام آخر

آندوسکوپی سینوس با هدف تشخیص، درمان و ارزیابی درمان سینوزیت انجام می شود. عمل آندوسکوپی سینوس اغلب به منظور از بین بردن انسداد در نواحی بینی به کمک دستگاه آندوسکوپ صورت می‌گیرد.این عمل باید توسط متخصص گوش، حلق و بینی انجام شود تا نتیجه جراحی موفقیت آمیز باشد.

این عمل معمولا بدون درد و خونریزی است و بیمار پس از 3 تا 7 روز می تواند به کارهای روزمره خود بازگردد. با این حال توصیه می شود برای کاهش عوارض احتمالی آندوسکوپی بینی به پزشک باتجربه مراجعه کرده دستورالعمل های پزشک را جدی بگیرید.