دکتر علیرضا ابیانه
Search
Close this search box.

عمل بینی و بارداری

عمل بینی بعد از بارداری

از آنجا که بیشترین متقاضیان جراحی بینی را بانوانی تشکیل می دهند که در سنین باروری قرار دارند، دانش نسبت به تداخل بارداری و جراحی بینی بسیار حائز اهمیت است.درصورتیکه شخصی باردار نباشد و در این زمینه اطمینان دارد، می تواند عمل جراحی بینی را انجام دهد. درصورتی که شخصی باردار نباشد، ولی احتمال بارداری بدهد، باید حتما تحت تست بارداری قرار گیرد. حال سوال اینجاست که بهترین زمان بارداری بعد از عمل بینی چه موقع است؟ ؟ آیا عمل بینی در دوران شیردهی خطرناک است؟ ما در این مقاله قصد داریم شرایط عمل بینی قبل و بعد از بارداری را بررسی نماییم، لذا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

عمل بینی و بارداری

همان طور که می دانید انجام هرگونه عمل جراحی در دوران بارداری ممنوع است، زیرا امکان آسیب به جنین و مادر وجود دارد. به طورکلی، عمل جراحی ها با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی در دوران حاملگی مجاز نبوده و می تواند صدمات جدی و جبران ناپذیری به جنین وارد کند. به همین علت، برای عمل بینی و هر نوع عمل دیگر، بعد از تولد نوزاد اقدام کنید. تنها در صورت عمل جراحی ضرورت دارد که برای نجات جان مادر و جنین انجام شود.

حاملگی و عمل بینی

بارداری بعد از عمل بینی

در صورتی که قصد حاملگی بعد از عمل بینی را دارید، شاید با این سوال مواجه شوید که آیا می توانم بلافاصله بعد از عمل بینی برای بارداری اقدام کنم؟ بهتر است بدانید که زنانی که عمل زیبایی بینی انجام داده اند نمی توانند بدون طی کردن دوره نقاهت و بهبودی برای بارداری اقدام کنند. اگرچه برخی از جراحان بر این باورند که زنان 3 ماه بعد از ایمان (چه زایمان طبیعی و چه سزارین) می توانند اقدام به جراحی بینی نمایند. اما توصیه می شود اگر قصد بارداری پس از جراحی بینی را دارید با یک متخصص زنان و همچنین یک جراح بینی مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی استخوانی

زمان مناسب بارداری بعد از جراحی بینی

 برخی از پزشکان بر این باورند که بارداری در بهبود بینی بعد از عمل اختلالی ایجاد نکرده و فرد می تواند پس از پایان داروهای تجویز شده برای حاملگی اقدام کند. اما اکثر جراحان معتقدند که بارداری بلافاصله بعد از عمل بینی می تواند بر نتیجه عمل تاثیر منفی بگذارد. به همین علت زنانی که قصد حاملگی بعد از عمل بینی را دارند، بهتر است با مشورت پزشک بعد از 6 تا 12 ماه پس از عمل بینی اقدام به بارداری کنند.

باید این نکته را مدنظر داشت که در دوران بارداری بینی همانند سایر اجراء صورت متورم می شود. به علاوه تورم بینی ناشی از بارداری باعث احتقان داخل بینی شده و گرفتگی موقتی بینی را نیز به دنبال خواهد داشت. تورم ناشی از بارداری، روند یکساله برطرف شدن ورم بینی حاصل از عمل را کند می سازد. به عبارت دیگر، بارداری باعث بدشکلی یا تغییر فرم بینی نمی شود ولی باعث به تاخیر افتادن روند کاهش تورم بینی خواهد شد. شش الی نه ماه پر از تولد نوزاد ورم بینی فروکش خواهد کرد.

حاملگی بعد از عمل بینی

عوارض بارداری بر عمل بینی

اگر در فاصله زمانی مناسب (حداقل شش تا یک سال بعد از عمل بینی) و با مشورت جراح، اقدام به بارداری کنید، هیچ مشکلی ایجاد نشده و ظاهر بینی تغییر نخواهد کرد. اما اگر در فاصله زمان کوتاه بعد از عمل بینی (زیر 6 ماه) اقدام به حاملگی کنید، عوارض جدی برای مادر و حتی جنین ایجاد می شود. همان طور که می دانید از مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی، مصرف منظم داروهای ضد درد، ضد التهاب و آنتی بیوتیک است که برای کنترل عوارض عمل بینی مانند تورم، کبودی، دردهای خفیف و جلوگیری از عفونت تجویز می شود.

همانطور که می دانید مصرف دارو، به ویژه انواع آنتی بیوتیک ها، برای جنین مضر بوده و سلامت او را تهدید می کند. در نتیجه اگر قبل بهبودی اقدام به بارداری کنید، مصرف دارو سلامت جنین را خطر می اندازد. از طرفی، عدم مصرف داروها می تواند سلامت مادر را به خطر انداخته و عوارض جدی مانند عفونت و خونریزی بینی بعد از عمل ایجاد کند.

علاوه بر این، تغییرات فیزیولوژیکی در دوران بارداری مانند تورم در کل بدن از جمله صورت اتفق می افتد. این تورم می تواند خطر گرفتگی و مشکلات تنفسی را در افرادی که عمل بینی و بارداری با فاصله زمانی کم انجام داده اند، افزایش داده و باعث اثرات منفی در بینی عمل شده شود. به همین علت توصیه می شود که تا قبل از بهبودی کامل و گذراندن دوره درمان از بارداری اجتناب کنید.

عمل بینی در دوران شیردهی

یکی از سوالات متداول که از سوی بانوان مطرح می شود، این است که چند ماه بعد از زایمان امکان انجام عمل بینی وجود دارد؟ آیا عمل بینی در دوران شیردهی مجاز است؟ شرایط عمل بینی بعد از بارداری و با فرزند شیرخوار متفاوت است. به طورکلی عمل بینی در دوران شیردهی، به ویژه زمانی که نوزاد تنها از شیر مادر تغذیه می کند، توصیه نمی شود. مادران شیرده می توانند بیست و چهار ساعت پس از جراحی بینی شیردهی را از سر بگیرند. شیردهی حتی در عرض این بیست و چهار ساعت هم ممنوع نیست، ولی به خواب آلودگی نوزاد خواهد انجامید.

 معمولا توصیه می شود که دادن شیر به کودک، 2 تا 3 روز پس از برطرف شدن اثرات ماده بیهوشی، از سر گرفته شود. با این حال اکثر پزشکان عمل جراحی بینی در دوران شیردهی را پیشنهاد نمی کنند، زیرا مصرف داروهای تجویز شده پس از عمل بینی بر روی شیر مادر تاثیر منفی گذاشته و خطرات جدی را برای نوزاد ایجاد کند. بهتر است بدانید که عمل بینی نیاز به مراقبت های جدی دارد و از طرفی رسیدگی به نوزاد یا کودک سختی های خاص خود را دارد. در نتیجه عمل بینی زمانی که فرزند شیرخوار دارید عاقلانه نبوده و بهتر است پس از پایان دوره شیردهی برای عمل زیبایی بینی اقدام نمایید.

توصیه پایانی

همانطور که در طول مقاله اشاره شد، هر نوع عمل جراحی از جمله عمل بینی در دوران بارداری ممنوع است. در حالی که بارداری بعد از جراحی بینی و بارداری قبل از عمل بینی در فواصل زمانی مناسب و با تایید پزشک امکان پذیر است. هیچ زمان ثابت و مشخصی برای حاملگی بعد از عمل بینی وجود ندارد، اما توصیه می شود که حداقل بین 6 تا 12 ماه پس از عمل بینی برای حاملگی اقدام کنید. اگر قصد عملی بینی بعد از زایمان رادارید، بهتر است این جراحی را در زمان شیردهی به تعویق انداخته تا فرزند شما توانایی خوردن غذاهای کمکی غیر از شیر را داشته باشد. در پایان توصیه می شود برای کاهش عوارض احتمالی عمل بینی و بارداری با یک جراح خوب بینی و همچنین مختصص زنان مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 2 =

مطالب مرتبط