دکتر علیرضا ابیانه
Search
Close this search box.

جراحی بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی در واقع اصطلاحی است در که در فرهنگ ما رایج شده است، اما در اصطلاح پزشکی، مدل یا تکنیکی به این نام وجود نداشته و منظور گوشتی نوع بینی است. به طورکلی، بینی ها بر اساس آناتومی، استحکام غضروف و ضخامت پوست به دو نوع استخوانی و گوشتی تقسیم می شود. اغلب افراد با بینی های گوشتی با این سوالات متعددی مواجه می شوند که آیا عمل بینی گوشتی برگشت پذیر است؟ عوارض عمل بینی گوشتی چیست؟ مراقبت های بعد از عمل بینی پهن و گوشتی چگونه است؟ به منظور آشنایی بیشتر با این نوع عمل تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

عمل بینی گوشتی

ویژگی های بینی گوشتی

همان طور که اشاره شد، بینی ها بر اساس استحکام غضروف ها، ضخامت پوست و ساختار استخوانی بینی به دو نوع گوشتی و استخوانی تقسیم بندی می شود. در گذشته جراحان برای عمل بینی های گوشتی با چالش های مواجه بودند، اما در حال حاضر به پیشرفت تکنیک های جراحی مشکلات گذشته کاهش یافته است. جراحی بینی گوشتی یا بینی پهن یکی از پیچیده‌ترین عمل های بینی به شمار می رود که در صورت عدم تبحر پزشک ممکن است نتیجه ایده آلی نداشته باشد. به طورکلی از بارزترین ویژگی های بینی گوشتی می توان به نوک بینی گرد و افتاده همراه با سوراخ های بینی پهن اشاره کرد. علاوه بر ظاهر پهن، این نوع از بینی ها دارای غضروف‌های ضعیف، پوست ضخیم و چرب همراه با منافذ باز هستند.

عمل بینی گوشتی طبیعی

عمل بینی گوشتی به منظور زیبایی،  تنظیم و تصحیح شکل بینی و بهبود وضعیت تنفسی بیماران متقاضی انجام می‌شود. در بینی گوشتی، مشکل عمده در وجود بافت‌های چرب و غضروفی اضافی در بینی است که موجب افزایش حجم آن شده است.

منظور از عمل بینی گوشتی طبیعی، جراحی‌ای است که نتیجه نهایی آن هر چه نزدیک‌تر به طبیعت چهره افراد و هماهنگ با سایر ویژگی‌های صورت آن‌ها باشد. هدف اصلی در این نوع جراحی ایجاد تغییری طبیعی و هماهنگ با سایر قسمت‌های صورت از جمله چشم‌ها، لب و فک است تا نتیجه نهایی به طور ظاهری طبیعی و دست‌نخورده به نظر برسد. نکته حائز اهمیت در عمل بینی گوشتی طبیعی، انتخاب درست یک جراح پلاستیک با تخصص برای جراحی است.

عمل بینی گوشتی خیلی بزرگ

عمل بینی گوشتی خیلی بزرگ، در مواردی که بینی بسیار بزرگ و بی تعادل است و نیاز به تغییر شکل و اندازه قابل ملاحظه‌ای دارد، انجام می‌شود. در این نوع عمل بینی، هدف اصلی از جراحی تصحیح شکل بینی و بهبود تناسب آن با سایر اجزای صورت است و شامل مواردی از جمله کاهش اندازه بینی، تنظیم نسبت‌ها و تعادل صورت و بهبود تنفس خواهد بود.

جراحی بینی گوشتی با پوست ضخیم

از آنجایی که پوست ضخیم عموما مزاحمت بیشتری برای تغییر شکل و تنظیم نسبت‌های بینی ایجاد می‌کند، وجود آن می‌تواند در جراحی بینی گوشتی چالش‌برانگیز باشد. در این موارد، جراح باید روش‌های خاص و پیچیده‌تری مانند تکنیک‌های پوستی را برای انجام عمل بینی به کار گیرد تا بتواند بافت‌های پوست را بهبود داده و شکل بینی را با دقت به فرم دلخواه متقاضی تغییر دهد.

همچنین در جراحی بینی گوشتی با پوست ضخیم ممکن است نیاز به تکنیک‌های خاص لیزری، ترمیم پوست، یا تزریق مواد مانند استروئیدها برای کاهش التهاب و تورم پوست و آماده‌سازی پوست قبل از جراحی و پس از آن وجود داشته باشد.

جراحی بینی گوشتی فانتزی

جراحی بینی فانتزی با آنکه به دلیل احتمال ایجاد مشکلات تنفسی مناسب تمام افراد نیست اما امروزه طرفداران خاص خود را دارد. بسیاری از متقاضیان جراحی فانتزی ممکن است بینی گوشتی داشته باشند. در جراحی بینی گوشتی فانتزی، هدف تغییر شکل بینی بنابر خواست متقاضی، به طوری است که به شکل یک بینی کوچک، منحنی یا به اصطلاح عروسکی درآید.

انواع بینی و جراحی بینی گوشتی طبیعی

تفاوت جراحی بینی گوشتی با بینی استخوانی

خیلی از افراد می پرسند که بینی من قوز دارد پس بینی من استخوانی است باید به این دسته افراد گفت که بینی استخوانی به قوز بینی هیچ گونه ارتباطی ندارد و تعیین نوع بینی به استحکام غضروف و ضخامت پوست بستگی دارد. تفاوت اصلی بینی های گوشتی و استخوانی در ضخامت پوست بینی است و این ضخامت پوست در بینی است که تعیین می کند چه بینی گوشتی و چه بینی استخوانی است. معمولاً ضخامت پوست و غدد چربی در بینی های گوشتی بیشتر است اغلب این بینی ها مستعد جوش و آکنه هستند.

علاوه بر ضخامت بالا در پوست بینی های گوشتی، این نوع از بینی ها نسبت به بینی های استخوانی از بافت غضروفی ضعیف تری برخوردار هستند. اگرچه در گذشته عمل بینی های گوشتی به واسطه ضعیف بودن غضروف ها با شکست مواجه می شود، اما امروزه به دلیل پیشرفت تکنیک جراحی و پیوند غضروف مشکلات و عوارضی مانند برگشت بینی گوشتی رخ نخواهد داد. در بیمارانی که از غضروف ضعیف برخوردار هستند، بافت غضروفی از یک قسمت بینی و یا از بخش های دیگر مانند گوش برداشته می‌شود و به بخش های ضعیف پیوند زده می شود.

مراقبت‌های پس از جراحی بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی به دلیل ضخامت بالای پوست و ضعیف بودن غضروف ها نیاز به تغییرات بیشتری نسبت به سایر بینی ها دارد. به همین علت در بینی های گوشتی شاهد تورم بیشتر و دوره نقاهت طولانی تر هستیم، بنابراین پس از جراحی نیاز به مراقبت های ویژه است تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنید. مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی های گوشتی به شرح زیر است:

  • یک هفته بعد از عمل استراحت کامل داشته و از بازگشتن به محیط کار خودداری کنید.
  • تا دو هفته پس از جراحی از پایین نگه داشتن سر خود اجتناب کرده و به هنگام خواببه کمک چند بالش سر خود را بالاتر از حالت معمولی قرار دهید.
  • جهت کاهش تورم و کبودی بعد از عمل از کمپرس آب سرد در اطراف بینی و زیر چشم ها استفاده کنید.
  • پس از جراحی بینی میزان مصرف مایعات به ویژه آب را افزایش دهید.
  • برای کاهش تورم و جلوگیری از احتمال خونریزی مصرف نمک را کاهش دهید.
  • قبل از برداشتن گچ بینی از شستن صورت و بینی خود اجتناب نمایید.
  • پس از برداشتن گچ بینی و پانسمان برای کاهش آسیب و تورم از چسب بینی استفاده کنید.
  • به مدت یک ماه از گذاشتن عینک خودداری کرده و از لنز یا فریم های ژله ای استفاده کنید.

نتایج جراحی بینی استخوانی بهتر است یا جراحی بینی گوشتی؟

بدون شک نتیجه عمل در هر نوع از بینی ها به مهارت جراح، توقع بیمار از انجام عمل و مراقبت های بعد از عمل بستگی دارد. اکثر افرادی که تمایل به بینی های طبیعی دارند از نتیجه عمل راضی هستند، زیرا کمترین میزان تغییر در حین عمل رخ داده است. برخی از مراجعه کنندگان تمایل به کوچک کردن بیش از حد بینی خود علیرغم تایید پزشک دارند که می تواند مشکلات عملکردی و تنفسی برای فرد ایجاد کند.

در واقع نتیجه جراحی بینی استخوانی و یا عمل بینی گوشتی به میزان تغییرات در حین عمل بستگی دارد. اگر بینی بیش از حد کوچک و بیش از حد فانتزی داشته باشد، نتایج خوبی نخواهد داشت .توجه داشته باشید که بینی که جراحی می شود علاوه بر ظاهر زیبا باید دیگر توقعات ما از جمله حس بویایی ، تنفس و دیگر وظایف خود را به خوبی بتواند انجام دهد در صورتی که بینی بسیار کوچک جراحی شود و یا بیش از حد فانتزی شود امکان دارد بینی نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد و فرد در تنفس به مشکل برخورد کند.

عوارض جراحی بینی گوشتی

اگرچه عمل بینی های گوشتی به واسطه ساختار ضعیف غضروف ها و پوست ضخیم با چالش هایی مواجه است، اما مهارت بالای جراح، احتمال بروز عوارض جانبی کمتر خواهد کرد. به طور کلی عمل هر نوع از بینی ها با عوارض کوتاه مدتی مانند تورم و کبودی همراه است که با گذشت زمان از بین خواهد رفت. همان طور که اشاره شد، تورم پس از عمل بینی در بینی های گوشتی به نسبت بینی‌های استخوانی بیشتر است. اگرچه عمل بینی عوارض جانبی جدی ندارد، اما نداشتن مهارت پزشک و عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی باعث عوارض جدی خواهد شد که عبارتند از:

  • افزایش احتمال تشکیل فیبروز
  • بازگشت بینی به حالت قبل در صورت عدم تقویت بافت های غضروفی بینی
  • تغییر حالت یا افتادگی نوک بینی
  • تشکیل بافت اسکار

سهولت انجام جراحی بینی گوشتی با انتخاب دکتر مجرب

جراحی بینی های گوشتی در گذشته یکی از چالش برانگیزترین عمل های زیبایی محسوب می شد. اما امروزه به واسطه توسعه علم پزشک و تکنیک های جدید در عمل بینی شاهد عوارض کمتر در این نوع از بینی ها هستیم. توجه داشته باشید انتخاب جراح بینی خوب و رعایت مراقبت های بعد از عمل نقش بسزایی در دستیابی به نتیجه مطلوب خواهد داشت. به همین علت توصیه می شود برای دریافت بهترین نتیجه از عمل بینی و کاهش عوارض احتمالی بعد از عمل به بهترین جراح بینی در تهران مراجعه کنید.

سوال های متداول جراحی بینی گوشتی

مطالب مرتبط