دکتر علیرضا ابیانه
Search
Close this search box.

جراحی بینی استخوانی | ویژگی ها، مزایا و هزینه

عمل بینی استخوانی
عمل بینی استخوانی

جراحی زیبایی بینی به منظور تغییر شکل بینی و برطرف کردن هر گونه ناهنجاری انجام می شود. به طور کلی، بینی ها بر اساس ساختار استخوانی، استحکام غضروف و ضخامت پوست به دو شکل استخوانی و گوشتی تقسیم بندی می شوند. اما سوال اینجاست که بینی های استخوانی چه ویژگی هایی دارند؟ آیا جراحی بینی استخوانی عوارضی را به همراه دارد؟ هزینه عمل بینی استخوانی چه میزان است؟ به منظور آشنایی بیشتر با عمل بینی استخوانی و شرایط آن تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در صورتی که به هر دلیلی فرصت مطالعه این مقاله را ندارید، شنونده خلاصه آن از طریق صوت زیر باشید:

بینی استخوانی و ویژگی های آن

آناتومی کلی بینی شامل استخوان، اسکلت غضروفی، غشای مخاطی و پوست داخل بینی است. همان طور که اشاره شد بر اساس ساختار کلی، استحکام غضروف و ضخامت پوست، بینی به دو نوع استخوانی و گوشتی تقسیم می شود. بینی ها به واسطه عوامل ژنتیکی و آسیب ناشی از ضربه یا تصادف با برآمدگی، قوز بینی، کجی، انحراف تیغه بینی، افتادگی بینی و عیوب دیگر همراه است.

نمونه عمل استخوانی دکتر علیرضا ابیانه
نمونه جراحی بینی استخوانی طبیعی
نمونه عمل بینی استخوانی دکتر ابیانه

بینی استخوانی به واسطه نمایان بودن ساختار استخوانی به این نام شناخته می شود و اغلب این افراد دارای قوز بینی هستند. به طور کلی از مهمترین ویژگی های بینی های استخوانی می توان به ساختار استخوانی مشخص، پوست نازک و خاصیت ارتجاعی بالا اشاره کرد. علاوه بر این، بینی استخوانی اغلب دارای بافت و غضروف قوی است و دشواری های جراحی بینی گوشتی را ندارد.

نگاه کلی به جراحی بینی استخوانی
نام: رینوپلاستی یا جراحی بینی استخوانی
هدف جراحی:اصلاح عیوب ظاهری بینی
رفع مشکلات عملکردی و تنفسی
تخصص پزشک:متخصص گوش و حلق و بینی یا
جراح پلاستیک
روش های جراحی: جراحی بینی استخوانی به روش باز
جراحی بینی استخوانی به روش بسته
سن جراحی:حداقل سن 16 سال و حداکثر سن 50 سال
مدت زمان جراحی:باتوجه به روش عمل و میزان تغییرات بین 1 تا 3 ساعت
دوره نقاهت: 1 تا 2 هفته
مشاهده نتیجه: بین 6 تا 12 ماه
عوارض جراحی:عوارض و اثرات کوتاه مدت شامل تورم، کبودی و درد

هدف از جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی با دو هدف زیبایی و درمانی برای از بین بردن نواقص ظاهری و مشکلات تنفسی انجام می شود. در بینی های استخوانی نیز هدف از عمل بینی رفع مشکلاتی مانند کجی، قوز، افتادگی نوک بینی و سایر مشکلات در فرم بینی است.علاوه بر رفع مشکلات زیبایی نیز ممکن است مشکلات عملکردی مانند پولیپ بینی، انحراف بینی، گرفتگی و انسداد بینی، تنگی نفس و سایر اختلالات تنفسی برطرف شود. بر خلاف بینی های گوشتی اغلب تغییرات در بینی های استخوانی بر روی ساختار استخوانی و بافت غضروفی انجام می شود. تفاوت بینی های استخوانی و گوشتی هم در استحکام غضروف و ضخامت پوست است.

دلایل جراحی بینی استخوانی

کاندید مناسب جراحی بینی استخوانی

پیش از بررسی کاندیدای عمل بینی استخوانی، همانطور که اشاره شد بینی ها به دو شکل استخوانی و گوشتی دسته بندی می شوند. در حقیقت لفظ جراحی بینی گوشتی یا استخوانی در پزشکی وجود نداشته و منظور نوع بینی است. به همین علت افراد مختلف با ویژگی های بینی استخوانی امکان انجام این عمل را خواهند داشت. اما بهتر است بدانید که عمل بینی برای همه افراد مناسب نبوده و فرد باید شرایط زیر را داشته باشد که عبارتند از:

  • داشتن سن مناسب برای عمل بینی (حداقل سن در دختران 16 سال و در پسران 18 سال)
  • برخورداری ازسلامت جسمی و روحی
  • داشتن انتظارات منطقی و واقع بینانه از نتیجه جراحی
  • عدم رضایت از ظاهر چهره به دلیل عدم تقارن و تناسب بینی با سایر اجزای صورت
  • افراد با مشکلات عملکردی و تنفسی
  • نقص عملکردی یا عیوب ظاهری ناشی از سانحه یا آسیب به صورت
حداقل سن عمل زیبایی بینی

روش های جراحی بینی استخوانی

به طورکلی، جراحی بینی به دو روش باز و بسته انجام می شود. گرچه تفاوت در جراحی باز و بسته بینی از لحاظ مدت زمان بهبودی وجود دارد، اما هیچ یک از روش ها بر دیگری برتری ندارد. در حقیقت انتخاب روش عمل به عهده پزشک است که باتوجه به شرایط بیمار صورت می گیرد.

جراحی باز بینی استخوانی

عمل باز بینی استخوانی

جراحی باز بینی یا رینوپلاستی باز، شامل برش داخلی بینی است که بینی را باز می کند و به جراح امکان می دهد تا بیشترین حد ممکن به بافت های داخلی بینی دسترسی داشته باشد. این روش برای کسانی که نیاز به تغییرات گسترده در بینی خود همراه با مشکلات تنفسی هستند، مناسب است.

عمل بسته بینی استخوانی

عمل بسته بینی استخوانی

جراحی بسته بینی یا رینوپلاستی بسته، شامل برش های کوچکتر و محدودتر در داخل بینی است و جراح به بافت های داخلی بینی دسترسی کمتری دارد. این روش برای کسانی که به دنبال تغییر شکل محدود بینی هستند و مشکلات تنفسی ندارند، مناسب است.

برای آشنایی بیشتر با روش های جراحی بینی استخوانی این ویدئو از دکتر علیرضا ابیانه را مشاهده کنید.

ضخامت پوست بینی های استخوانی چه تاثیری در جراحی دارد؟

به طورکلی، ضخامت پوست و میزان استحکام بافت های غضروفی بینی از اثرگذارترین عوامل در دستیابی به نتیجه مطلوب است. هر چه ضخامت پوست بینی بیشتر و بافت غضروفی ضعیف تر باشد، چالش جراحی بینی افزایش می یابد. در حالی که هرچه ضخامت پوست بینی نازک تر و بافت غضروف قوی تر باشد، احتمال مشاهده یک نتیجه ایده آل بعد از عمل بیشتر خواهد بود. اما این بدان معنی نیست که نتیجه عمل در بینی های گوشتی مطلوب نخواهد بود، زیرا با پیشرفت روش های جراحی درصد موفقیت بالا رفته است.

اگرچه پوست ضخیم در بینی های گوشتی با چالش هایی همراه است، اما پوست نازک بینی های استخوانی نیز می تواند هر نوع تغییر را نمایان کند. به بیان ساده تر هر چه پوست بینی نازک تر باشد، ساختار بینی کاملا مشخص می شود. در نتیجه الویت اصلی برای دستیابی به نتیجه مطلوب در عمل بینی، انتخاب یک جراح بینی با تجربه و متبحر است.

جهت مشاوره رایگان با دکتر علیرضا ابیانه فرم زیر را تکمیل نمایید

نام
شماره تماس
پیام
فرم‌ها با موفقیت ثبت شد!
There has been some error while submitting the form. Please verify all form fields again.

مشاوره قبل از عمل بینی استخوانی

قبل از جراحی بینی استخوانی لازم است به مطب جراح خوب بینی مراجعه کنید تا دکتر بینی شما را به صورت کامل بررسی کند. در طی جلسات مشاوره موارد زیر بررسی خواهد شد که به شرح زیر است:

  • اهداف بیمار از جراحی بینی
  • زمان مناسب برای عمل بینی
  • سابقه بیماری (بهتر است در صورت هر نوع بیماری و یا سوابق بیماری به پزشک خود اطلاع دهید)
  • اطلاع کردن پزشک از مصرف هر نوع دارو و ویتامین

در مراحل بعدی ضخامت پوست، آناتومی داخلی و خارجی بینی را بررسی خواهد شد. معاینه فیزیکی به پزشک کمک می کند که ضخامت پوست، قدرت غضروف و سایر عواملی اثر گذار بر نتایج بینی را بررسی کرده و تغییرات لازم را انجام دهد. به همین منظور معاینه فیزیکی برای دستیابی به نتیجه مطلوب و کاهش عوارض عمل بینی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در زمان مشاوره می توانید با پزشک خود در مورد انتظارات انگیزه های خود صحبت کنید تا احساس آرامش بهتری داشته باشد. توجه داشته باشید که با جراح خود در مورد خواسته ها و اهداف جراحی خود صحبت کنید. گاهی اوقات جراح بینی شما ممکن است با انجام زاویه سازی چانه موافق باشد، زیرا چانه کوچک باعث نمایان شدن بزرگتر بینی بزرگتر خواهد شد.

اقدامات قبل از جراحی بینی استخوانی

اقدامات قبل از جراحی بینی استخوانی

قبل از جراحی بینی استخوانی لازم است که از داروهای حاوی آسپرین یا ایبوپروفن، خودداری کنید. زیرا این داروها امکان دارد خونریزی را افزایش دهد. به همین علت فقط داروهایی که مورد تایید یا تجویز پزشکتان هست را مصرف کنید. در صورتی که سیگار می کشید بهتر است از یک هفته قبل از جراحی به طور کامل سیگار خود را قطع کنید، زیرا ممکن است خطر اختلال گردش خون و عفونت را افزایش دهد. علاوه بر این، از دیگر اقدامات ضروری انجام آزمایشات قبل از عمل بینی و در برخی موارد سی تی اسکن از بینی است.

نحوه جراحی بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی در افراد مختلف به واسطه آناتومی و میزان تغییرات، یکسان نخواهد بود. یک جراح خوب بینی با استفاده از دانش علم و شناخت آناتومی بینی بهترین مدل را انتخاب کند. اگرچه سلیقه پزشک در فرم بینی دخیل است، اما تناسب بینی با سایر اجزای صورت اهمیت دارد. در نتیجه نحوه عمل بینی در هر فرد منحصر به فرد خواهد بود.

مراحل جراحی بینی استخوانی

اگرچه هر جراحی منحصر به فرد است و برای آناتومی و اهداف خاص، بیمار تحت معالجه انجام می شود، اما روند عمل بینی استخوانی می تواند شامل مجموعه مراحل زیر باشد:

مرحله اول: بیهوشی

با توجه به پیچیدگی جراحی، پزشک انتخاب می کند که چه نوع بیهوشی برای شما مناسب تر است معمولاً بیهوشی به صورت کامل انجام می شود.

مرحله دوم: برش بینی

عمل بینی با دو روش باز و بسته انجام می شود که باتوجه به تغییرات لازم یکی از تکنیک ها انتخاب و برش در ناحیه مورد نظر ایجاد می شود.  

مرحله سوم: تغییر ساختار بینی

در طی عمل بینی، بافت استخوانی و غضروف تغییر یافته و با توجه به صلاحدید پزشک و سلیقه بیمار شکلی از جراحی بینی طبیعی، جراحی بینی فانتزی یا نیمه فانتزی برای بیمار در نظر گرفته می شود.

مرحله چهارم: بخیه و پانسمان

در مرحله آخر، پوست بینی بر روی ساختار اصلی خود برمی گردد و جراح محل برش را بخیه می کند. بعد از عمل، اسپلینت یا همان گچ بینی بر روی بینی قرار می گیرد.

اقدامات بعد از عمل بینی استخوانی

اقدامات لازم بعد از جراحی بینی استخوانی

به منظور کاهش عوارض جانبی عمل بینی مانند خونریزی و دستیابی به نتیجه مطلوب در عمل، بهتر است مراقبت های بعد از جراحی بینی استخوانی را جدی بگیرید. مهمترین مراقبت های بعد از جراحی بینی عبارتند از:

  • پس از جراحی بینی به هنگام خواب سرتان بالاتر از سینه قرار گیرد، زیرا این وضعیت به کاهش خونریزی و تورم کمک بسیاری می کند.
  • برای کاهش تورم و کبودی بعد از عمل بینی تا یکی دو روز اول بهتر است از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • خونریزی ناگهانی و تخلیه مخاط و خون سالم برای چند روز پس از جراحی یا بعد از برداشتن پانسمان رایج است. اما در صورت خونریزی شدید به پزشک مراجعه نمایید.
  • داروها، قطره ها و پمادهای بعد از عمل بینی را که پزشک تجویز کرده است، به طور منظم مصرف نمایید.
  • برای کاهش در احتمال خونریزی و تورم، لازم است به توصیه های پزشک عمل کنید .
  • فعالیت های شدید مانند ورزش های دشوار یا بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست، غذاهای مغذی و پر فیبر مانند میوه ها و سبزیجات میل نمایید.
  • از خندیدن یا لبخند و حرف زدن زیاد اجتناب کنید.
  • به مدت دو هفته از کشیدن سیگار بعد از عمل بینی خودداری کنید.
  • به هنگام مسواک زدن از وارد کردن فشار بیش از حد خودداری کنید.
  • بهتر است به هنگام پوشیدن لباس، از لباس های جلو باز بیشتر استفاده کنید تا فشاری به بینیتان وارد نشود .
  • استفاده از عینک تا یک یا دو ماه بعد از جراحی بینی استخوانی ممنوعیت دارد. در صورت ضعیف بودن چشم هایتان بهتر است از لنز استفاده کنید.
  • از مصرف غذاهای پر ادویه و پرنمک خودداری کنید.

عوارض عمل بینی استخوانی

همانطور که اشاره شد، عمل بینی استخوانی یک عمل جراحی است که به منظور بهبود عملکرد تنفسی، و اصلاح شکل بینی انجام می‌شود. امروزه به واسطه پیشرفت علم پزشکی و تکنیک های جراحی، بروز عوارض جدی و خطرات به شدت کاهش یافته است. عمل بینی همانند هر جراحی دیگر دارای عوارض و اثرات موقتی مانند درد، تورم، کبودی و ترشح خونابه است که پس از گذشت دوره نقاهت از بین می رود.

با این حال، در برخی موارد به دلیل عدم مهارت جراح، رعایت نکردن مراقبت های بعد از عمل، آسیب به بینی یا بیماری های زمینه ای در فرد ممکن است عوارضی ایجاد شود. مهمترین عوارض عمل بینی استخوانی عبارتند از:

  1. عفونت: ریسک عفونت در هر عمل جراحی وجود دارد، اما با مراعات دقیق تمامی راهکارهای بهداشتی و دستورالعمل‌های پیشگیری، این خطر کاهش می‌یابد.
  2. خونریزی: در بعضی موارد، بیمار ممکن است پس از عمل دچار خونریزی شود که می تواند بر نتیجه جراحی اثرگذار باشد.
  3. مشکلات تنفسی: در بعضی موارد بعد از عمل بینی استخوانی، ممکن است بیمار به دلیل خطای پزشکی با اختلالات تنفسی مواجه شود.
  4. تغییر رنگ پوست: گاهی اوقات، پوست ناحیه بینی می تواند تغییر رنگ پیدا کند که ممکن است برای بعضی افراد آزاردهنده باشد.
  5. ایجاد زخم: یکی از عوارض عمل بینی ماندگاری زخم یا اسکار است که اغلب در اثر بی تجربه بودن جراح یا عدم مراقبت از زخم بعد از عمل بینی ایجاد می شود.
تماس با دکتر علیرضا ابیانه

هزینه عمل جراحی بینی استخوانی

هزینه عمل بینی استخوانی مانند سایر عمل های زیبایی در افراد مختلف، متفاوت است. به طور کلی، عواملی مانند روش جراحی، دستمزد جراح و تغییرات روی بینی در تعیین قیمت نهایی عمل بینی نقش بسزایی دارد. برای مثال ممکن است بیمار با رفع عیوب ظاهری به پزشک مراجعه کند، اما پس از بررسی و ارزیابی های دقیق پزشک مشکلات عملکردی مانند پولیپ بینی یا انحراف بینی تشخیص داده شود. در چنین شرایطی هزینه جراحی بینی بیشتر خواهد شد. لازم به ذکر است که عمل های زیبایی بینی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند، تنها جراحی هایی که با هدف درمانی انجام می شوند، شامل بیمه قرار خواهند گرفت.

انتخاب جراح بینی استخوانی

اولین عامل در موفقیت عمل بینی انتخاب جراح با تجربه و متبحر است. بدون شک شناخت پزشک در خصوص آناتومی بینی و تشخیص وی برای انتخاب بهترین مدل بینی می تواند در زیبایی افراد پس از عمل بینی موثر باشد. از طرفی دانش و تجربه بالای جراح می تواند احتمال بروز عوارض جانبی پس از عمل را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

05:07
truncate dir-rtl

تکنیک های جراحی زیبایی بینی

همانطور که در بخش های بالایی اشاره شد، بینی های استخوانی دارای پوست نازک و غضروف های قوی هستند. اگر چه جراحی بینی در پوست نازک به مراتب با چالش کمتری نسبت به بینی های گوشتی با پوست ضخیم همراه است، اما به همان اندازه می تواند شکل بینی را کامل نمایان کند. در حقیقت اگر جراح از تجربه و مهارت بالایی برخوردار نباشد، هر نوع خطا در ظاهر بینی، به ویژه در تیغه بینی، می تواند مشخص شده و چهره را تحت تاثیر قرار دهد. به همین علت انتخاب جراح خوب می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

فضای مجازی دکتر ابیانه

عمل بینی استخوانی بدون جراحی امکان پذیر است؟

شاید در شبکه اجتماعی یا رسانه ها تبلیغاتی در خصوص تغییر بینی بدون عمل شنیده باشید، اما آیا عمل بینی استخوانی بدون جراحی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که امکان تغییر محدود شکل بینی بدون جراحی وجود دارد. به عنوان مثال اگر فرد نیاز به تغییر بسیار جزئی در بینی خود است می تواند با تزریق انواع فیلر این تغییرات را انجام دهد.

عمل بینی استخوانی طبیعی
جراحی بینی استخوان دکتر ابیانه

توجه داشته باشید که این تغییرات محدود بوده و نمی تواند تغییری در ساختار استخوانی ایجاد کرد. اغلب بینی های استخوانی دارای برآمدگی در پل بینی یا افتادگی در نوک بینی هستند که تغییرات این عیوب بدون عمل جراحی امکان پذیر نخواهد بود. البته لازم به ذکر است که روش های غیر جراحی اغلب موقتی هستند و نیاز به تکرار مجدد خواهند داشت. از طرفی اغلب تزریق ها می تواند به بافت بینی آسیب ایجاد کند و دیگر فرد امکان جراحی بینی را نداشته باشد.

جراحی بینی استخوانی با لیزر

شاید جراحی بینی استخوانی با لیزر را شنیده باشید که برخی آن را جز تغییرات بینی بدون عمل می شناسند. اما بهتر است بدانید که لیزر در عمل بینی تنها برای ایجاد برش های بینی به کار گرفته شده و هیچ تغییری در ساختار استخوانی و بافت بینی ایجاد نمی کند. لیزر فقط می تواند آسیب های ناشی از زخم و برش بینی را کاهش دهد، اما باز این روش نیاز به مهارت بالای جراح خواهد داشت.

شما می توانید از طریق صوت زیر شنونده رضایت بیمار از جراحی بینی استخوانی دکتر علیرضا ابیانه باشید.

رضایت از عمل بینی دکتر ابیانه

کلام آخر

به طورکلی، بینی ها با توجه به استحکام غضروف و ضخامت پوست به دو نوع بینی گوشتی و استخوانی تقسیم بندی می شوند. داشتن استخوان، غضروف قوی و پوست نازک با تیغه های نازک از مهمترین ویژگی های بینی های استخوانی است. اگرچه در عمل بینی استخوانی چالش های جراحی بینی گوشتی مانند پیوند غضروف یا ضخامت پوست وجود ندارد، اما تبحر و مهارت جراح در نتیجه عمل بسیار موثر است. به همین علت توصیه می شود برای کاهش عوارض عمل و رسیدن به نتیجه مطلوب بعد از عمل به بهترین جراح بینی در تهران مراجعه کنید.

سوالات متداول جراحی بینی استخوانی

6 پاسخ
  1. سلام
    آقای دکتر من یه پسر یک ساله دارم آیا می تونم عمل بینی کنم؟ برای شیر دادن مشکلی پیش نمیاد؟

  2. ببخشید عمل همزمان انحراف بینی و عمل بینی استخوانی ممکن هست؟ هزینه ش چقدر میشه؟

  3. درود بر شما در صورتی که فرزند شما تنها از شیر خودتان تغذیه می کند، بهتر است تا پایان شیدهی فرزند خود صبر کنید. به منظور خطرات داروی بیهوشی بهتر است بین 24 تا 48 ساعت از دادن شیر به فرزند خود خودداری کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله عمل بینی و بارداری را مطالعه کنید.

  4. درود بر شما
    به منظور دریافت هزینه های عمل بینی به مطب مراجعه کرده و یا با شماره های زیر تماس بگیرید.

    021-66919020 09121196243

  5. درود بر شما
    بله. امکان عمل همزمان انحراف تیغه بینی و زیبایی وجود دارد. به منظور تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

    021-66919020 09121196243

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 6 =

مطالب مرتبط