دکتر علیرضا ابیانه
Search
Close this search box.

تفاوت بینی استخوانی و گوشتی

عمل بینی استخوانی بهتره یا گوشتی

شاید اصطلاح جراحی بینی گوشتی یا استخوانی شنیده باشید، اما بهتر است بدانید که منظور از استخوانی یا گوشتی نوع بینی است. به طور کلی، بینی ها بر اساس اسکلت استخوانی، استحکام غضروف و ضخامت پوست بینی به دو شکل استخوانی و گوشتی تقسیم بندی می شوند. اما سوال اینجاست که تفاوت بینی استخوانی و گوشتی چیست؟ عمل بینی گوشتی بهتر است یا استخوانی؟ کدامیک برای جراحی زیبایی مناسبترند؟ به منظور آشنایی بیشتر با انواع بینی و تفاوت آن ها تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بین استخوانی و گوشتی

 منظور از بینی استخوانی و گوشتی چیست؟

همان طور که می دانید بینی انسان از دو اسکلت بینی و پوست بینی جزساخته شده است. اسکلت بینی خود از دو جزء استخوان و غضروف تشکیل شده است، به طوری که ثلث بالایی بینی استخوانی و دو ثلث میانی و پایینی غضروفی است. با عنایت به این موضوع می توان علت نازیبایی بینی را در درشتی یا ناهماهنگی اسکلت بینی و پوست بینی کلفت و بد شکل دانست.

در اصطلاح رایج، به دسته اول بینی های استخوانی و به دسته دوم بینی های گوشتی گفته می شود. البته دسته سومی از بینی ها هم وجود دارند که علت نازیبایی آنها هم ناهماهنگی اسکلتی است و هم پوست ضخیم؛ که به این دسته بینی های گوشتی – استخوانی می گوییم. در ادامه ویژگی های هر یک از انواع بینی ها را مشاهده خواهید کرد.

ویژگی بینی گوشتی

  • از نظر ظاهر نوک گرد و پهنی دارد.
  • پوست ضخیم همراه با غدد چربی است.
  • دارای بافت غضروفی ضعیف است.

ویژگی بینی استخوانی

  • از نظر ظاهری قوز دارد.
  • پوست نازک و خاصیت ارتجاعی بالایی دارد.
  • دارای بافت غضروفی قوی است.

تفاوت بینی استخوانی و گوشتی

به طورکلی، شکل و آناتومی بینی در افراد مختلف متفاوت است، لذا بهترین فرم بینی، نوع جراحی و نتیجه عمل بینی هم یکسان نخواهد بود. مهمترین تفاوت بینی های استخوانی و گوشتی در ضخامت پوست است. بینی های استخوانی اغلب دارای پوست نازکی هستند، این پوست نازک به ظرافت ها و ریز تراشهایی که حین عمل بر روی اسکلت اعمال میشود اجازه بروز می دهد. این در حالی است که بینی های گوشتی به واسطه پوست ضخیم از ظرافت خاصی برخوردار نبوده و تمام تغییرات زیر پوست پنهان می شود.

از دیگر تفاوت های عمده بینی گوشتی و استخوانی می توان به استحکام غضروف بینی اشاره کرد. بینی های استخوانی اغلب دارای غضروف قوی هستند، اما بینی های گوشتی از غضروف های ضعیفی برخوردارند. بهتر است بدانید هرچه بافت غضروفی بینی بیشتر باشد، احتمال موفقیت در عمل بیشتر است. در حالی که در بینی های گوشتی، ضعف غضروف ها باعث کاهش استحکام بینی و اصطلاح افتادگی نوک بینی بعد از عمل می شود.

تاثیر ضخامت پوست در عمل انواع بینی

همان طور که اشاره شد، بینی های استخوانی دارای پوست نازک هستند. در حالی که بینی های گوشتی اغلب دارای پوست های ضخیم با غدد چربی متعدد هستند. هرچه پوست نازک تر باشد، تغییرات اعمال شده پس از عمل واضح خواهد بود. به عبارت دیگر پوست نازک در بینی های استخوانی به مهارت و ظرافت و هنر جراح مجال جلوه و نمود می دهد. درحالی که پوست ضخیم در بینی های گوشتی ظرافت های اعمال شده بر روی اسکلت بینی را پوشانده و پنهان می کند.

برای درک بهتر این مطلب، اسکلت بینی و تراش های ظریف آن را همانند وسایل چیده شده سر یک میز شام تصور کنید. اگر بر روی این وسایل، پارچه ای نازک و ابریشمی بیاندازید (تمثیل از پوست نازک در بینی های استخوانی) اجزاء و برجستگی ها و فرورفتگی های وسایل را می توانید ببینید. در حالی که اگر بر روی همان میز لحاف کرسی بیاندازید (تمثیل از پوست ضخیم در بینی های گوشتی) جزئیات وسایل چیده شده روی میز دیگر قابل مشاهده نیستند.

تکنیک عمل بینی گوشتی و استخوانی

تفاوت تکنیک جراحی بینی گوشتی با استخوانی

به طورکلی، جراحی بینی به دو شیوه باز و بسته توسط متخصص انجام می شود. انتخاب هر یک از این تکنیک ها به تشخیص پزشک انجام خواهد شد. در نتیجه نوع بینی، تفاوتی در تکنیک های جراحی ایجاد نکرده و تنها جراح بینی بر اساس شرایط بیمارو تغییرات مورد نیاز یکی از روش ها انتخاب خواهد.

البته لازم به ذکر است که در برخی از عمل های بینی گوشتی، تفاوتی در روش جراحی وجود دارد. در گذشته روش جراحی انواع بینی ها تفاوتی نداشت، اما امروزه به منظوراستحکام غضروف بینی های گوشتی، عمل پیوند غضروف انجام می شود. لذا در برخی از عمل های بینی گوشتی ممکن است پیوند غضروف مورد نیاز باشد و سپس تغییرات دیگر اعمال شود.

نقاهت عمل بینی استخوانی و گوشتی

بسیاری از افراد بر این باورند که دوره نقاهت و بهبودی جراحی بینی استخوانی سریع تر از بینی گوشتی است. به طورکلی، تورم، کبودی و التهاب از اصلی ترین عوارض عمل رینوپلاستی هستند که رعایت مراقبت های بعد از عمل بهبود می یابد. توجه داشته باشید که تسریع در روند التیام زخم ها و دوره نقاهت به شرایط بیمار بستگی دارد. در نتیجه مدت مان دوره نقاهت به شرایط جسمی بیمار و مراقبت های بعد از جراحی بینی بستگی دارد.

با این حال بهتر است بدانید که تورم بعد از عمل بینی گوشتی عمدتا طولانی تر از بینی های استخوانی است. این تورم اغلب به واسطه تغییرات گسترده، ضخامت پوست و چربی زیر پوستی در بینی های گوشتی طولانی تر می شود. به همین علت توصیه می شود افراد با بینی گوشتی به مدت 6 تا 12 ماه برای نتیجه عمل بینی صبر کرده تا ورم ناشی از جراحی به طور کامل کاهش یابد.

نتیجه عمل بینی گوشتی بهتر است یا استخوانی؟

ازآنجا که عمده اقداماتی که در راستای کوچک کردن و متناسب کردن بینی در جریان عمل جراحی به انجام می رسد بر روی اسکلت بینی متمرکز است، بینی های گوشتی که ایرادات اسکلتی ندارند، به طور ضعیفی به عمل جراحی پاسخ می دهند. بینی های استخوانی که ایراداتشان اسکلتی است، خوب به عمل جواب ممی دهند، و بینی های گوشتی – استخوانی نتیجه ای متوسط دارند.

البته موضوع به این سادگی که مطرح کردیم نیست. کم نیستند بینی های گوشتی که پاسخ عالی به عمل می دهند و بینی های استخوانی که کاندیدای مناسبی برای عمل نیستند. تنها راه برای اینکه بدانید بینی شما برای عمل مناسب است یا خیر، مراجعه به جراح خوب بینی و ارزیابی ساختار اسکلتی و پوست بینی فرد است.

توصیه پایانی

با توجه به ویژگی های بینی گوشتی نمی توان تغییرات زیادی در بینی گوشتی ایجاد کرد. بنابراین انتظار نمی رود که عمل بینی گوشتی خیلی ظریف باشد. با وجود اینکه نتیجه جراحی بینی تحت تاثیر نوع پوست و استحکام غضروف بینی است، انتخاب جراح بینی با تجربه تاثیر بسزایی در نتایج جراحی بینی دارد. در حقیقت نتیجه عمل به دو فاکتور اصلی یعنی مهارت جراح و مراقبت های بعد از عمل بینی بستگی دارد. در نهایت توصیه می شود فارغ از نوع بینی در انتخاب بهترین جراح بینی در تهران دقت لازم را داشته باشید.

مطالب مرتبط