حجیم سازی لب

لب متحرک ترین و شکل پذیرترین ساختمان صورت است و از نظر زیبایی مهمترین جزء ثلث تحتانی صورت به حساب می آید. بر اساس روایات، تلاش برای زیباتر کردن لب زمانی از آغاز شد که کلوپاترا لبهای خود را با رنگ قرمز آرایش می نمود. اخیرا، در راستای حجم دادن به لبها کار گذاشتن پروتزها از طریق جراحی و همچنین تزریق مواد پُرکننده (ژل، چربی و غیره) رواج یافته است. امروزه تکنیک های جراحی متعددی جهت حجیم سازی لب وجود دارد که جراح پلاستیک صورت بسته به فرم و شکل لب شما تکنیک مناسب برای شما را انتخاب می نماید. لازم به ذکر است که هرچند پروتز لب شایعترین جراحی زیبایی لب به شمار می آید، ولی محدوده جراحی های زیبایی لب به پروتز محدود نمی شود. برخی بیماران به جای حجم دادن به لب نیاز به کاهش اندازه لبها دارند. برخی برای دستیابی به شکل ایده آل لب نیازمند جراحی بالا کشیدن (لیفت) لب بالا هستند. برخی دیگر از افتادگی گوشه های لب خود (معمولا در اثر افزایش سن) اظهار نارضایتی میکنند. طبیعتا در چنین مواردی نوع عمل جراحی متفاوت است.

چه روشهای دیگری برای حجم دادن به لب وجود دارد؟

روش استاندارد برای این منظور، جراحی با استفاده از پروتز است. این متد دائمی بوده و به تنهایی یا در همراهی با سایر جراحیهای زیبایی صورت قابل انجام می باشد. روشهای دیگر عبارتند از تزریق چربی و تزریق ژل، که هر دو موقتی است. برای اطلاعات بیشتر در مورد چربی و ژل میتوانید به بخش “تزریق ها” در منیوی وب سایت مراجعه نمایید.

آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی پروتز لب هستید؟

برخی افراد بطور طبیعی دارای لبهای نازک ، ضعیف و مسطح هستند و این امر بر زیبایی صورت آنها را تاثیر منفی گذاشته است. علاوه بر این، با افزایش سن از حجم لبها کاسته شده و خط مرطوب لب پایین می آید. اگر شما هرکدام از موارد مذکور را دارا هستید کاندید مناسبی برای این جراحی به حساب می آیید.

آماده سازی قبل از عمل شامل چیست؟

حداقل ده روز قبل از عمل از مصرف ویتامین E، آسپرین و سایر داروهای ضد درد خودداری کنید. در صورت نیاز به مُسکن تنها میتوانید از استامینوفن استفاده نمایید. در طی این مدت قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشکتان مشورت کنید.اگر سیگار می کشید آنرا چهار هفته قبل از عمل قطع کنید و برای تسریع التیام دیگر سیگار نکشید. سیگار کشیدن ریسک ابتلا به اختلالات ناشی عمل را چند برابر کرده و ترمیم زخم ها را به تعویق می اندازد. باید بدانید که ضرر قلیان کمتر از سیگار نیست. تا دو ماه پس از عمل مشروبات الکلی مصرف نکنید. بعد از عمل تا سه روز نیاز به استراحت مطلق دارید. برای این مدت وسایل سرگرمی نظیر مجله، کتاب، موسیقی، فیلم و … تهیه نمایید. در صورتیکه قبل از عمل به سرماخوردگی، گلودرد، تبخال یا هر بیماری دیگری دچار شدید پزشک خود را از آن مطلع نمایید. از هشت ساعت قبل از ساعت تعیین شده برای عمل چیزی نخورید و نیاشامید. قبل از مراجعه جهت بستری حتما استحمام کنید. اصلاح صورت برای آقایان، و کوتاه کردن ناخنها و پاک کردن لاک ناخن و آرایش صورت برای خانمها ضروری است. قبل از مراجعه اشیاء فلزی نظیر انگشتر، گردنبند، گوشواره، گیره سر و غیره را خارج نمایید.جهت بازگشت به منزل یک بالش و یک پتو در اتومبیل بگذارید. در زمان مراجعه دفترچه بیمه، جواب آزمایشات و تمامی مدارک پزشکی خود را همراه داشته باشید.از هنگام بستری تا 24 ساعت بعد از عمل وجود شخصی که از شما مراقبت کند ضروری است.

جراحی پروتز لب چگونه انجام می شود؟

جراحی زیبایی لب میتواند به تنهایی یا در همراهی با سایر جراحی های زیبایی صورت انجام شود. بیهوشی ارجح برای جراحی زیبایی لب بیهوشی عمومی است. پروتزهایی که جهت این عمل مورد استفاده قرار می گیرند از نظر جنس، شکل و اندازه متنوعند. اینها بر اساس تغییراتی که قرار است در شکل لب ایجاد شود و تا حدودی بر اساس خواسته های شما انتخاب می شوند. پروتز از طریق دو برش کوچکی که بر روی لب و نزدیک کناره های آن داده میشود در محل مناسب قرار داده شده و ثابت می گردد. نهایتا برشها در یک یا دو نقطه بخیه شده که این بخیه ها یک هفته بعد کشیده می شوند. جراحی یک لب در عرض حدود 30 دقیقه به پایان می رسد.

پس از عمل چه بر شما خواهد گذشت؟

زمانیکه عمل به پایان رسید شما به قسمت ریکاوری اتاق عمل منتقل خواهید شد تا در آنجا برای مدتی تحت مراقبت و نظارت دقیق باشید. پس از مدت کوتاهی به بخش انتقال خواهید یافت. دید شما ممکن است برای مدت کوتاهی ناواضح باشد که علت آن پمادی است که در حین عمل برای محافظت از چشمان شما بر روی آنها زده می شود. چند ساعت بعد، شما از بیمارستان مرخص شده و به منزل برمی گردید. البته دانستن این نکته ضروری است که مدت زمان بستری و زمان ترخیص میتواند در بیماران مختلف متفاوت باشد. زمانی که به منزل رسیدید باید در حالت درازکشیده به پشت (طاقباز) و درحالی که دو بالش زیر سر دارید به مدت 3 روز استراحت مطلق نمایید. به یاد داشته باشید که تنها مُسکن مجاز در هفته اول پس از عمل استامینوفن است و شما باید از هرگونه داروی ضد درد دیگر اجتناب نمایید. سیگار کشیدن و همچنین استنشاق دود سیگار سبب به تاخیر افتادن فرآیند ترمیم شده و باید شدیدا اجتناب گردد. لب شما تا چند ساعت بیحس است و سپس آرام آرام احساس پُری، سفتی و سوزش مختصر می کند. این احساس با استفاده از داروهای تجویز شده تخفیف میابد. بالا نگه داشتن سر و گذاشتن دو سه بالش زیر سر هنگام خواب می تواند برطرف شدن تورم را تسریع نماید. شما باید تا چند روز فقط مایعات و غذاهای آبکی مصرف کنید. مکیدن، بوسیدن و فشار دادن لب تا یک ماه ممنوع است.ممکن است تا چند هفته احساس خواب رفتگی لب داشته باشید. پس از آنکه این خواب رفتگی برطرف شد ممکن است حس لب تا مدتی افزایش یافته باشد. ممکن است لب شما در سیر بهبودی دچار غیرقرینگی گردد که علت این امر تورم ناحیه بوده و همواره با کاهش ورم اصلاح می شود. مدت زمان لازم برای فروکش کردن کامل ورم ها و حصول شکل و نتیجه نهایی حدود 6 ماه است.

آیا جراحی پروتز لب دردناک است؟

لب ها ساختمان هایی بسیار حساس هستند و هرگونه دستکاری بر روی آنها دردناک است. این درد تقریبا در تمام موارد با استفاده از داروهای ضد درد کاهش یافته و به راحتی تحمل می شود. بسیار به ندرت ممکن است درد شدید باشد و عملکردهای لب شامل صحبت کردن و غذا خوردن را تحت تاثیر قرار دهد. احساس سفتی، پُری و سوزش بعد از عمل طبیعی است و با دارو برطرف می گردد.

آیا جای برش باقی میماند؟

هیچگونه اثری از برش و جای بخیه باقی نخواهد ماند.

به چند روز استراحت نیاز دارید؟

شما نیاز به یک هفته استراحت در منزل دارید و میتوانید پس از آن به کار و زندگی روزمره خود بازگردید. ویزیت های مجدد یک هفته، دو هفته، یک ماه، سه ماه، شش ماه و یک سال بعد از عمل انجام می شود.