پولیپ بینی چیست

پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ بینی یک رشد کوچک، متورم، معمولا خوش خیم و متعدد در پوشش حفره های بینی و سینوس است. پولیپ بینی را میتوان از نظر ظاهری بشکل خوشه ای از انگور کوچک تصور نمود بطوریکه هر دانه پولیپ همانند یک حبه انگور دارای پوسته ای شکننده و حاوی محتوای مایع میباشد. پولیپ بینی معمولا در زمینه تورم طولانی مدت بافت های بینی از قبیل، سینوزیت مزمن، آلرژی مزمن، آسم آلرژیک و یا به عنوان عارضه ای جانبی از بیماری زمینه ای دیگر ایجاد میگردد .

اندازه پولیپ بینی  متفاوت است. در صورتیکه اندازه پولیپ بینی کوچک باشد امکان دارد قابل رویت نبوده و هیچ علایم یا نشانه ای نداشته باشد. از طرف دیگر، پولیپ های بزرگتر ممکن است باعث انسداد مسیر عبور هوا در داخل بینی و مشکلات تنفسی حاصله، و یا انسداد ورودی سینوسها و نتیجتا تجمع چرک و عفونت در درون آنها و ایجاد سینوزیت گردند.

از نظر درمان، به طور کلی داروها به عنوان اولین خط درمانی در نظر گرفته می شوند تا حتی الامکان سایز پولیپ بینی کاهش یابد. اگر اصلاح رفتار و داروها سبب بهبود پولیپ بینی نشوند، جراحی خط بعدی درمان است که می تواند برای برداشتن پولیپ های علامت دار مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی پولیپ بینی دو طرفه که خاکستری و صاف است خوش خیم است. با این حال تنها نمونه برداری و مشاهده پاتولوژیک است که می تواند قطعا تعیین کند که این توده ها خوش خیم یا بدخیم هستند. پولیپ بینی را باید از شاخک های متورم و بافت نازک پوشاننده استخوان های بینی افتراق داد. لمس شاخک های متورم شده می توانند بسیار دردناک باشد در حالی که پولیپ ها حساس به لمس نیستند.

پولیپ بینی چیست

علائم و نشانه های پولیپ بینی چیست؟

علائم شایع پولیپ بینی عبارتند از» آبریزش بینی، کاهش حس بویایی، اشکال در درک طعم ها و مزه ها، سردرد های سینوسی، احساس فشار و درد در پیشانی و صورت، و خرناس کشیدن. اگر هر یک از علائم بالا بمدت یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد باید برای تشخیص و درمان اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که پولیپ بینی در موارد نادر می تواند خطرناک باشد. علائم خطرناک پولیپ بینی عبارتند از مشکلات شدید تنفسی، تشدید درد، مشکلات بینایی، تورم در ناحیه اطراف چشم، و میگرن همراه با تب. اگر علائم فوق یا علائم شدید و حاد دارید بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

علت ریشه ای پولیپ بینی چیست؟

در حال حاضر دانشمندان پزشکی هیچ توضیح قطعی در مورد اینکه چرا پولیپ بینی پس از التهاب بینی ایجاد می شود نیافته اند. آنها همچنین هنوز نتوانسته اند تعیین کنند که چرا پولیپ های برخی از بیماران در نتیجه عفونت مزمن سینوسی است، در حالی که برخی دیگر از بیماران بطور ژنتیکی دارای نشانگرهای شیمیایی خاصی در سیستم ایمنی بدن خود هستند.

آیا من در معرض خطر پولیپ بینی هستم؟

بعضی از افراد نسبت به سایرین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری پولیپ بینی قرار دارند. بعنوان مثال کسانی که از عفونت مزمن سینوسی رنج می برند بیشتر از سایرین در معرض خطر پولیپ بینی هستند. سایر شرایط و اختلالاتی که با توسعه پولیپ بینی مرتبط هستند عبارتند از: آسم، سفت شدن و تورم راه های هوایی، مصرف داروهای ضد درد، التهاب حفره بینی پس از مصرف ایبوپروفن، قارچ آلرژیک، التهاب پس از واکنش های آلرژیک به ذرات قارچ در داخل یا خارج از منزل، بیماری فیبروز کیستیک، و ویژگی های سیستم ایمنی بدن.

در صورتی که شما از پولیپ بینی رنج می برید، اطمینان حاصل کنید که همیشه قبل از مراجعه به پزشک خود گزارشی جامع از سابقه بیماریهای خانوادگی خود داشته باشید.

چه موقع باید درمان پولیپ بینی انجام دهم؟

درمان پولیپ بینی همیشه ضروری نیست. در افرادی که دارای پولیپ کوچک بینی هستند و علائم خاصی ندارند معمولا نیازی به انجام مداخله درمانی احساس نمیشود. در نقطه مقابل، افرادی که  پولیپ های بزرگ بینی دارند به علت التهاب مزمن سینوس و انسداد بینی ممکن است  شرایط زیر را تجربه کرده باشند:

۱. آپنه انسدادی خواب؛ در طول خواب نفس کم عمق یا حتی کاملا متوقف می شود

۲. حمله آسم و احساس تنگی نفس در قفسه سینه

۳. عفونتهای سینوس؛ پولیپ بینی ممکن است بر شدت و فراوانی عفونت های سینوسی تأثیر گذاشته و گاهی اوقات به سینوزیت مزمن تبدیل شود.

۴. مشکلات بینایی؛ بیماران مبتلا به پولیپ بینی ممکن است در صورت گسترش عفونت به کره چشم عواقب بینایی را بصورت تورم چشم، کاهش دید و یا حتی کوری تجربه نمایند.

۵. لخته های خون؛ پولیپ بینی می تواند باعث ایجاد رگه هایی از خون روشن یا لخته شده در داخل حفره های بینی شود.

در زمان ویزیت پزشک چه خواهد گذشت؟

اگر علائم پولیپ بینی که در پاراگرافهای بالا شرح داده شد را دارید یا مشکوک به داشتن آنها هستید به پزشک مراجعه نمایید.

شما همچنین باید انواع داروهایی که بطور روتین مصرف می کنید را گزارش دهید. این داروها شامل داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و سایر مکمل های سلامت نیز می باشد. قبل از ملاقات با پزشک، لیستی از سوالاتی که ممکن است مربوط به دلیل بازدید شما باشد تهیه کنید. بدین ترتیب اطمینان خواهید داشت که از وقت خود بهترین استفاده را خواهید برد و به طور کامل برنامه ریزی های پزشک جهت درمان را درک خواهید کرد. برخی از سؤالات معمولی که میتوانند در هر مورد استفاده شوند عبارتند از:

۱. آیا آزمایش یا تست خاصی لازم است؟ اگر هست، چه تستهایی؟

۲. آیا باید در مورد پیامدهای بلند مدت نگران باشم؟

۳. آیا باید تغییراتی در روال روزانه خود انجام دهم؟

۴. آلگوریتم درمانی چکونه خواهد بود؟

۵. در صورت عدم درمان چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هنگامی که با پزشک خود ملاقات می کنید، احتمالا از شما خواهد خواست که علائم و نشانه های خود را شرح دهید و اینکه چه مدت آنها را تجربه کرده اید. پزشک شما همچنین علاقه مند به دانستن فراوانی عفونت های سینوسی شما و همچنین سابقه آلرژی یا آسم می باشد. پزشک همچنین می خواهد بداند که آیا تا به حال عمل جراحی سینوس یا بینی انجام داده اید یا خیر.

در صورتیکه سیگار میکشید یا دود سیگار استنشاق میکنید به جراح خود بگویید. همچنین اطمینان حاصل کنید که هرگونه آلودگی بیش از حد هوای استنشاقی و یا گازهای شیمیایی را به پزشک خود اطلاع دهید.

تشخیص پولیپ بینی چگونه است؟

معاینه بالینی: اگر پزشک پس از معاینه فیزیکی قادر به مشاهده پولیپ نباشد ممکن است از آندوسکوپ بینی استفاده نماید. آندوسکوپ بینی لوله ای نازک است که در انتهای خود یک دوربین دارد. این لوله از طریق سوراخهای بینی به داخل حفره های بینی هدایت شده و درون بینی مورد مشاهده و ارزیابی قرار میگیرد.

تصویر برداری: پولیپ ها را میتوان با استفاده از روش های مختلف تصویربرداری مورد بررسی دقیق قرار داد. هم CT Scan و هم MRI قادر به نشان دادن سینوس ها میباشند. این تکنیک های تصویربرداری برای ردیابی مناطقی سینوس ها استفاده می شود که با آندوسکوپی بینی قابل مشاهده نیستند. CT اسکن نمای بی نظیری از درون حفرات بینی و  سینوسها در اختیار قرار میدهد. امروزه که مراکز سی تی اسکن به فراوانی در دسترس میباشند، این شیوه تصویر برداری به روش انتخابی برای بررسی بینی و سینوس تبدیل گردیده است. سی تی اسکن معمولا تنها آزمون تصویربرداری مورد نیاز است و نشان دهنده شدت التهاب پولیپ و همچنین اندازه و مکان آن در سینوسها می باشد.

تست های آلرژی : سینوزیت مزمن ناشی از پولیپ نیز اغلب به آلرژی های خاصی مرتبط است و بنابراین ممکن است پزشک آزمایشات آلرژی برای نمایش آلرژی های خاصی که سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد درخواست نماید. آزمایش خون یک روش محبوب است که می تواند برای نمایش آنتی بادی های مرتبط با آلرژنهایی که باعث علائم آلرژیک می شوند انجام گیرد.