شکستگی بینی

علائم و نشانه های شکستگی بینی

هر گونه ضربه و صدمه به بینی ممکن است باعث شکستگی در قسمت استخوانی یا غضروفی بینی شود. این صدمات معمولا ناشی از دعواهای شخصی، خشونت های خانوادگی، مصدومیت های ورزشی، حملات سارقین، تصادفات رانندگی، و سقوط از ارتفاع میباشد.

نشانه های شکستگی بینی شامل موارد زیر است: نگرانی هنگام دست زدن به بینی، تورم بینی، کبودی بینی، کبودی زیر چشم، تغییر شکل بینی، خونریزی بینی، صدای خرد شدن یا سستی هنگام لمس کردن بینی، مشکل در تنفس، و درد بینی.

درصورتیکه پس از وارد آمدن ضربه به بینی هر یک از موارد زیر وجود داشته باشد احتمال شکستگی بینی مطرح بوده و لازم است به پزشک مراجعه نمایید: درد یا تورم بینی که علیرغم گذشت سه روز از زمان ضربه از بین نرفته باشد، بعد از کاهش تورم تنفس از طریق بینی سخت باشد، کج بودن بینی، احساس سرگیجه، تب، و خونریزی.

چنانچه یکی از علائم یا نشانه های زیر وجود داشته باشد بلافاصله به بخش اورژانس بیمارستان بروید: خونریزی بیش از چند دقیقه از یک یا هر دو سوراخ سوراخ بینی، ایجاد جراحت در صورت، سردرد شدید، استفراغ به صورت مکرر، کاهش بینایی، درد گردن، و ایجاد ضعف در بدن.

درمان طبی

در صورتی که شکستگی ساده بوده و استخوانهای بینی جابجا نشده باشد، نیاز به مداخله جراحی نیست و پزشک ممکن است فقط داروی ضد درد، کمپرس یخ و ضد انعقاد بینی تجویز کند. بعد از تشخیص پزشک اقدامات زیر در خانه به کاهش علائم شکستگی بینی کمک میکند:

۱. استفاده از کمپرس یخ به منظور کاهش تورم: به منظور پیشگیری از تورم و کبودی زیاد لازم است که تا دو روز بر روی چشمها کیسه یخ بگذارید. این کیسه یخ را میتوانید با کوبیدن چند قطعه یخ و ریختن آن در کیسه نایلون فریزر فراهم نمایید. کیسه یخ را  ۱۵- ۱۰ دقیقه بر روی چشمها گذاشته و سپس ۱۵- ۱۰ دقیقه در داخل فریزر قرار دهید. این کار را به دفعات تا ۴۸ ساعت تکرار نمایید.

۲. داروهای ضد درد: برای کاهش درد از داروهای استامینوفن یا استامینوفن کدیین طبق دستور پزشک استفاده نمایید. برای آسیب های جدی تر، داروهای قوی تر ممکن است تجویز شود.

۳.  هنگام خواب، دو بالش زیر سر گذاشته و بدین ترتیب سر را بالا نگه دارید تا از تورم بیشتر بینی جلوگیری شود.

برای شکستگی های قابل توجه که همراه با جابجایی قطعات شکسته شده یا شکستگی های غضروفی باشد، انجام مداخله جراحی ضرورت پیدا میکند. جراح ممکن است برای جا اندازی این نوع شکستگی ها از داروهای ضد درد، بی حسی موضعی و یا حتی بیهوشی عمومی استفاده نماید.